Okrem vitamínov potrebujeme aj minerály

Náš organizmus potrebuje pre svoje správne fungovanie množstvo rôznych látok, ktoré sa všeobecne dajú zaradiť pod pojmy „vitamíny“ a „minerály“. Aké sú teda minerály potrebné pre telo a čo všetko spôsobuje ich nedostatok?

Ak máte málo niektorého minerálu, môže sa to prejavovať celkovým pocitom slabosti a vyčerpania, ale aj zhoršenou imunitou alebo pevnosťou kostí. Chýbajúce minerály sú často následkom nesprávneho stravovania. Ak jete v strese alebo nepravidelne, môžete síce do tela dostať správne množstvo minerálov, tie sa ale nevstrebajú.

Rovnaký problém s minerálmi môžete mať aj vtedy, keď ste častými návštevníkmi fastfoodových reťazcov. „Rýchle jedlo“ je často nastavené tak, že nás síce aspoň krátkodobo zasýti, ale urobí z nášho tela „prietokový ohrievač“. V organizme sa nám zachytí maximálne tak niečo tuku so zlým cholesterolom.

Minerály v tele nám ale chýbajú niekedy aj z iných príčin. K tým sa radí rôzne ochorenia vnútorných orgánov, najmä pečene, čreva, žlčníka, pankreasu či obličiek. Vplyv majú tiež niektoré lieky (antibiotiká a diuretiká) alebo vysoká spotreba alkoholu, nedostatočná konzumácia ovocia a zeleniny či tiež niektoré diéty, ktoré si sami zle nastavíme.

Celkovo sa minerály potrebné pre telo delia na makrominerály a stopové prvky. Rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že tých prvých potrebujeme prijímať oveľa väčšie množstvo. Či sú obe kategórie u vás v norme, to zistíte, keď si necháte urobiť odber krvi u lekára.

Delenie makrominerálov

Čo všetko patrí medzi makrominerály? Pozrime sa spoločne na každý z nich.

Vápnik

Okrem správneho vývinu kostí a zubov je vápnik dôležitý pre správnu funkciu ciev aj svalov. Jeho nedostatok spôsobuje osteopéniu, osteoporózu, svalové kŕče a v extrémnom prípade až srdcovú arytmiu. Získať ho môžete z mliečnych výrobkov, brokolice, kelu alebo z nášho doplnku stravy Xtra-Cal.

Fosfor

Ten je stavebným kameňom kostí a membrán v bunkách a ak chýba, môžu sa vám oslabiť kosti a častejšie kaziť zuby. Našťastie to není tak časté – problém s deficitom fosforu majú najmä predčasne narodené deti a aj alkoholici.

Horčík

Extrémne dôležitý prvok pre naše telo (inak tiež magnézium) má v našom tele veľa funkcií vrátane regulácie krvného tlaku a správneho fungovania mozgu. Doplníte ho jednoducho z potravín ako sú mandle, kešu oriešky, špenát, sójové boby, avokádo a celé zrná.

Sodík

Ďalšia dôležitá látka, ktorá tiež reguluje krvný tlak a okrem toho trebárs zabraňuje svalovým kŕčom. K deficitu sodíka dochádza málokedy, lebo je prítomný v soli, ktorej za deň skonzumujeme skôr veľa ako málo.

Draslík

Tento prvok okrem iného premieňa cukry na energiu a odpovedá za správnu funkciu svalov aj nervov. Pre udržiavanie správnej hladiny draslíka je dôležitý pitný režim. Prvok nájdete v banánoch, zelenej listovej zelenine, melónoch, mrkvy či paradajkách.

Síra

Tento makrominerál by sa mal v tele vyskytovať v pomerne veľkom množstve. Je antioxidačný a tvoria sa vďaka nemu kolagén či keratín. Chýbajúca síra môže mať za následok zvýšenú únavu a depresie, krehnutie nechtov, kožné ochorenia a ďalšie závažné problémy.

Stopové prvky

Stopových prvkov nepotrebuje naše telo toľko ako makrominerálov, ale aj tak ich je treba a ich nedostatok sa môže prejavovať rôznymi negatívnymi spôsobmi. Stopové minerály pre telo zahŕňajú mangán, železo, meď, zinok, jód, chróm a selén. Venovať sa každému z nich, to by isto vynieslo na celý samostatný článok.

Ak máte pocit deficitu niektorých stopových prvkov, zájdite si k lekárovi alebo si nájdete výživového poradcu, ktorý vám poradí, ako zvýšiť pestrosť svojho jedálnička. Do tej doby vyskúšajte kvalitný multivitamínový prípravok, ktorý vám pomôže k optimálnejšiemu zdravotnému stavu.

Viac informácii o zdravom životnom štýle, články, odporúčania, skvelé doplnky výživy, odborné poradenstvo a pomoc pri zlepšovaní vášho životného štýlu nájdete na herbastore.sk.